معرفی بازی Ghost Of Tsushima
بازی Ghost of Tsushima یک عنوان اکشن-ماجراجویی جهانباز است که توسط استودیوی Sucker Punch Productions توسعه یافته و توسط Sony Interactive Entertainment منتشر شده است. این بازی در سال ۲۰۲۰ برای کنسول پلیاستیشن ۴ و در سال ۲۰۲۱ برای پلیاستیشن ۵ (نسخه Director’s Cut) عرضه شد و همچنین در سال ۲۰۲۴ برای رایانههای شخصی (PC) منتشر شد. داستان بازی در جزیره تسوشیما در ژاپن قرون وسطایی رخ میدهد و ترکیبی از روایت حماسی، گیمپلی مخفیکاری و اکشن، و گرافیک خیرهکننده را ارائه میدهد.
مشخصات و ویژگیهای اصلی بازی گوست آف سوشیما :
داستان و زمینه تاریخی:
داستان در سال ۱۲۷۴ میلادی، در جریان اولین تهاجم مغولها به ژاپن، رخ میدهد.
شما در نقش جین ساکای (Jin Sakai)، یک سامورایی، بازی میکنید که پس از شکست ساموراییها در برابر مغولها، باید راهی برای بازپسگیری جزیره تسوشیما پیدا کند.
جین بین پایبندی به کد افتخار سامورایی و استفاده از تاکتیکهای مخفیکاری (که به عنوان “شبح” شناخته میشود) برای مبارزه با دشمنان درگیر یک تضاد اخلاقی است.
جهانباز (Open World):
جزیره تسوشیما بهصورت یک دنیای باز طراحی شده است، با مناظر طبیعی خیرهکننده مانند جنگلها، کوهها، دشتها و معابد.
بازی از سیستم “هدایت با باد” (Guiding Wind) به جای مینیمپ استفاده میکند که به بازیکن اجازه میدهد با دنبال کردن جهت باد به مقاصد خود برسد.
فعالیتهای جانبی شامل مأموریتهای داستانی، یافتن آیتمهای مخفی، آزادسازی مناطق تحت کنترل مغولها، و چالشهای مختلف مانند معابد شینتو و دوئلهای سامورایی است.
گیمپلی:
ترکیبی از مخفیکاری و مبارزه مستقیم. بازیکن میتواند از تاکتیکهای مخفیانه مانند ترور از پشت یا استفاده از ابزارهایی مثل بمب دودزا استفاده کند یا در نبردهای رو در رو با شمشیر (کاتانا) به سبک سامورایی بجنگد.
سیستم Stance (حالتهای مبارزه): جین میتواند از حالتهای مختلف مبارزه برای مقابله با انواع دشمنان (مثلاً شمشیربازان، نیزهداران یا سپرداران) استفاده کند.
ارتقاء مهارتها و تجهیزات: از طریق کسب امتیازات تکنیک، میتوانید مهارتهای جین را در زمینههای مخفیکاری، مبارزه یا تیراندازی با کمان بهبود دهید.
گرافیک و صدا:
گرافیک بازی بهویژه در نسخه Director’s Cut و روی PS5 بسیار خیرهکننده است و از جزئیات محیطی و نورپردازی فوقالعادهای برخوردار است.
موسیقی متن اثر شigeru Umebayashi و Ilan Eshkeri، ترکیبی از موسیقی سنتی ژاپنی و ارکسترال است که حس و حال حماسی و احساسی بازی را تقویت میکند.
دوبله ژاپنی و انگلیسی با کیفیت بالا در دسترس است.
نسخه Director’s Cut:
شامل یک افزونه داستانی جدید به نام Iki Island است که جین را به جزیرهای جدید میبرد و داستان و مأموریتهای جدیدی ارائه میدهد.
بهبودهای گرافیکی برای PS5، پشتیبانی از رزولوشن 4K، فریمریت ۶۰ فریم بر ثانیه و بازخورد لمسی کنترلر DualSense.
اضافه شدن حالتهای جدید مانند Legends، یک بخش چندنفره آنلاین که امکان بازی کوآپ (Co-op) را فراهم میکند.
ویژگیهای نسخه PC:
پشتیبانی از رزولوشنهای بالا و فناوریهایی مانند DLSS 3، FSR 3 و XeSS برای بهبود عملکرد.
سازگاری با کنترلرهای مختلف و بهینهسازی برای مانیتورهای فوق عریض (Ultrawide).
مدت زمان بازی:
داستان اصلی حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت طول میکشد.
با انجام مأموریتهای جانبی و اکتشاف کامل، میتواند تا ۵۰ ساعت یا بیشتر زمان ببرد.
جوایز و استقبال:
بازی به دلیل داستان عمیق، گیمپلی متنوع و طراحی بصری تحسین شده و جوایز متعددی از جمله “بهترین جهتگیری هنری” در The Game Awards 2020 دریافت کرده است.
امتیاز متاکریتیک بازی حدود ۸۳/۱۰۰ (PS4) و ۸۷/۱۰۰ (نسخه Director’s Cut) است.
سبک بازی و مخاطب هدف:
مناسب برای طرفداران بازیهای اکشن-ماجراجویی مانند Assassin’s Creed یا The Last of Us.
علاقهمندان به فرهنگ ژاپنی، تاریخ ساموراییها و داستانهای حماسی.
بازی به دلیل خشونت و تمهای سنگین (مانند جنگ و مرگ) برای بزرگسالان توصیه میشود (رتبهبندی سنی M یا ۱۷+).
نقاط قوت:
داستان عمیق و شخصیتپردازی قوی.
طراحی بصری و محیطی فوقالعاده.
گیمپلی متنوع با انتخابهای استراتژیک.
حس و حال سینمایی و الهامگرفته از فیلمهای سامورایی مانند آثار آکیرا کوروساوا.
نقاط ضعف:
برخی مأموریتهای جانبی ممکن است تکراری به نظر برسند.
هوش مصنوعی دشمنان در برخی مواقع ساده است.
داستان افزونه Iki Island برای برخی بازیکنان کوتاه احساس میشود.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.